کنکوری ها سریع بیان تو

وبسایت دانش آموزان دبیرستان نمونه باقرالعلوم ایلام

کنکوری ها سریع بیان تو

وبسایت دانش آموزان دبیرستان نمونه باقرالعلوم ایلام

مشاوره درسی رایگان 4


باسمه تعالی

مشاوره ی گروه آموزشی آلم-شماره ی 4

موضوع:برنامه ریزی درسی چرا و چگونه؟؟!!

نوشته ی علی سلیمانی  

موضوع صحبت، تهیه نقشه راه یا همان برنامه ریزی درسی برای یک سال است. یادش به خیر آن موقع که دانش آموز سال های اول دبیرستان بودم، معلم خوش فکر و خوش مشربی داشتیم که به ما فیزیک می گفت و انصافاً فیزیک به آن سختی را تبدیل به راحت الحلقوم می کرد و از گلوی باریک دانش ما عبور می داد و به مغزمان می نشاند.

گاهی هم که وقت دست می داد نصیحتمان می کرد و برایمان صحبت می کرد و رهنمود می داد، و از جمله این که یک روز وقتی راجع به برنامه ریزی درسی صحبت می کرد گفت: فکر نکنید ما معلم ها همین طوری و باری به هر جهت سر کلاس می آییم و هر چه شد بادا باد!

نخیر هر کدام از ما که مسئولیت آموزش یک کتاب را داریم، بسته به حجم کتاب و ساعت تدریس آن، ابتدا یک بودجه بندی یک ساله تهیه می کنیم و معلوم می کنیم که در هر جلسه چند صفحه از کتاب را باید تدریس کنیم، و بعد هم بودجه بندی های سه ماهه و یک ماهه را برای خودمان تعیین می کنیم و خلاصه تکلیف حجم هر جلسه درس را مشخص کرده و روی کاغذ می آوریم.

سپس اقدام به تهیه طرح درس می کنیم و طرح درس یعنی این که: آن درس را چگونه و با چه ابزار و وسایل کمک آموزشی می خواهیم به فراگیران تفهیم کنیم و بعد هم از کار خودمان ارزیابی می کنیم و همین پرسش ها و آزمون ها که از شما دانش آموزان می گیریم نشان دهنده میزان موفقیت ماست.

بعد هم این آقا معلم فیزیک به ما اشاره می کرد و می گفت که شما هم برای موفقیت در امر تحصیل باید مجموعه ای از این فعالیت ها را برنامه ریزی و اجرا کنید.

گفته های آن دبیر محترم برای من و برخی دیگر از دوستانم سرمشق شد و ما به کمک آن گفته ها برای خودمان برنامه ریزی درسی انجام می دادیم و کارمان را به پیش می بردیم. بحمدا... نه تنها من بلکه بسیاری دوستان دیگرم هم موفق شدند و اکنون در دانشگاه های معتبر کشور مشغول به تحصیل هستند.

برنامه ریزی درسی؛ چرا و چگونه؟

برنامه ریزی درسی چیست؟

وقتی شما با توجه به توانایی های خودتان و هدفی که در نظر دارید مسیری را برای مطالعه و موفقیت طراحی می کنید، به این فرآیند، برنامه ریزی درسی می گویند.

نکته قابل توجه و تأمل این است که نیازی نیست برنامه درسی را حتماً شخص یا مجموعه ثالثی برای شما تهیه کنند؛ به خصوص که در این دوره و زمانه، در هر گوشه و کناری عده ای ادعای استادی فن می کنند و آن قدر حاشیه و ضمیمه برای این کار ساده می تراشند که شما از هدف دور می افتید و گرفتار حاشیه می شوید و احتمالاً راه خودتان را گم می کنید.

پس توصیه و سفارش ما این است که اولاً بی گدار به آب نزنید و بدون برنامه و تدبیر مطالعه نکنید؛ بلا تشبیه مثل آن دانش آموز نباشید که با ولع درس می خواند و وقتی هم یکی پرسید: عزیز! کلاس چندمی؟ کمی مکث کرد و دستی به سر کشید و گفت: نمی دانم کلاس چندم هستم؛ فقط می دانم که پدرم گفته است درس بخوان!

پس در برنامه ریزی درسی

اولین قدم آن است که بدانید کجا هستید و چه اندازه توانایی دارید

دومین قدم هم آن است که گرزی بردارید که در خورند پهلوان باشد.

با رتبه بیست هزار که نمی توان دانشجوی دندانپزشکی شد! با چنین جایگاهی دست شما کوتاه و خرما بر نخیل می ماند. ناچارید با تلاش فراوان، خود را به رتبه بهتری برسانند یا به رشته در دسترس تری قانع شوید،

سومین مرحله آن است که بدانید برنامه ریزی برای یک روز و دو روز و یک هفته نیست که بعد از چند هفته همه چیز را به باد فراموشی بسپارید و آینده را به خدا واگذار کنید؛ بلکه لازمه موفقیت در یک برنامه ریزی درسی، تداوم در کار است و این مداومت در کار و تلاش مستمر، تشبیهی است از موفقیت همان لاک پشت که خرگوش گریز پای بازیگوش را پشت سر گذاشت؛ برای مثال در طول سال تحصیلی، هزار کار و اتفاق می افتد و این اتفاقات ممکن است خوش یا ناخوش باشند؛ نه این که به آن ها التفاتی نداشته باشید و دور از جان مثل مجسمه گچی بمانید و نظاره کنید، نه! اصلاً؛ اما توصیه ما این است که در آن رویدادها مستغرق نشوید و خود را به دست آن اتفاقات و رخدادها نسپارید و همواره یادتان باشد که به عنوان یک داوطلب کنکور شما باید در تیرماه 1393 خودتان را به همه نشان دهید. این برنامه و هدف اصلی شماست،

برای نمونه، شب های مظلومیت اباعبدا... الحسین (ع) و یاران وفادار ایشان است. پر واضح است که باید به عنوان یک بچه مسلمان در مراسم عزاداری حماسه آفرینان محرم سال  61 هجری قمری حضور داشت، اما ضمن حضور پر رنگ و موثر و آگاهانه باید مد نظر داشته باشید که به طور کامل برنامه مطالعاتی خود را تعطیل نکنید و هم چون سایر شیعیان ضمن حضور در مراسم عزاداری سالار و سرور شهیدان بدانید که انتظار از یک دانش آموز سال آخر، ادامه روند مطالعاتی و پیگیری برنامه درسی خویش است.

همان گونه که علمای گرانقدر تأکید دارند لزومی ندارد که نوجوانان عزیز بعد از نیمه شب با سر و صدای زیاد از هم نوعان خود سلب آسایش کنند؛ بلکه یک دانش آموز ولایتی و پیرو اوامر مقام عظمای ولایت، با حضور آگاهانه در پای منبر سخنرانی علما و ذکر مصیبت، هم نسبت به واقعه کربلا آگاهی بیشتر پیدا می کند و هم برنامه درسی مدون خویش را به پیش می برد.

برنامه ریزی درسی؛ چرا و چگونه؟

موفق باشید؛ آینده از آن کسانی است که برای آن نقشه دارند...

علی سلیمانی


[دریافت مشاوره به صورت PDF]

نظرات 1 + ارسال نظر
kimia 1392/06/06 ساعت 00:02 http://eshghe-mamnoee.blogfa.com

به خدا اگه لینکم کنید ناراحت میشم اخه گویا شما ناراحت شدید لینکتون کردم که شما لینک نکردین...هعی جون من لینک کنید نظر هم بذارید

لینک شدید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد